Untuk mereka yang mencintai Allah

Tulisan ini kami buat berdasarkan pengalaman peribadi kami yang beragama Islam mencari jodoh dari agama yang berbeza ( Nasrani ) .  ...

A+ A-
Sokongan anda sangat diperlukan. Sila 'like' dan 'share' kami.
Tulisan ini kami buat berdasarkan pengalaman peribadi kami yang beragama Islam mencari jodoh dari agama yang berbeza ( Nasrani ) . 

Dalam menghadapi perbezaan ini akhirnya kami berdua memutuskan untuk berbincang kerana adalah kurang baik membina rumah tangga dengan dasar / asas yang berbeda.

Kami berdua bukanlah mubaligh yang bertugas menyebarkan agama , tapi Tuhan memberikan jodoh yang berbeza iman , walau kami sama - sama menyembah Tuhan Allah tetap ada perbezaan dan membuat kami harus memilih.

Berdasarkan rasa cinta , niat baik ini dan hati yang ikhlas untuk menerima kebenaran yang dicari , kami berusaha keras untuk mempelajari kitab Injil yang menjadi pegangannya dan pasangan kami tersebut mempelajari kitab Al - Qur'an yang menjadi pedoman hidup kami sebagai umat Islam .

Dasar dari pemikiran kami bermula dari definisi Kitab suci iaitu : kumpulan wahyu / ilham dari Tuhan ; yang mustahil terdapat kesalahan didalamnya atau perselisihan / pertentangan diantara ayatnya . 

Terkutuklah orang - orang yang merubah ayat dan perintah Tuhan untuk kepentingan manusia atau untuk apa-apa sebab tanpa persetujuan / perintah Allah tapi telah merubahnya dgn atas nama Tuhan Allah ..

Dalam kitab Injil ada ayat yang secara tegas menyatakan bahawa Tuhan adalah tunggal / maha esa dan melalui konsep Trinity ada yang menganggap Tuhan Allah sebenarnya merupakan Tiga keperibadian menjadi Satu / Tunggal . 

Sebagai analogi : " Bila ada yang mengatakan si A sedang sakit tapi dilain pihak ada orang lain yang mengatakan bahawa si ​​A saat itu tidak sakit " , bermakna ; diantara kedua pernyataan ini kemungkinan hanya salah satunya yang benar , atau kedua - duanya salah dan tidaklah mungkin / mustahil benar keduanya.

Untuk memahami ini perlu pemikiran yang mendalam berkenaan definisi , pemahaman tentang Ketuhanan , dasar pemikiran , serta kekuatan / kepastian dari dasar / landasan pemikiran itu sendiri . 

Masalah pelik yang paling sukar untuk merubah keyakinan yang sudah lama kita yakini dan lakukan , adalah membuktikan dan menentukan manakah yang benar , bahawa salah satunya pasti benar , atau kedua-duanya benar atau kedua-duanya salah . 

Kami berdua sepakat bahawa jika memang ada pertentangan dalam kitab suci dan salah satu ayatnya adalah benar atau kedua - duanya salah ( mungkin kerana ditulis semula , atau sebab lain ) maka seharusnya kesucian dari kitab itu akan batal dan kita akan mengikuti yang relatif lebih sedikit salah atau yang tidak mempunyai kesalahan sama sekali .

Pada dasarnya untuk mempelajari dan berusaha mencari yang benar , Tuhan Allah telah memberi keringanan dengan memberi otak yang bijak / lebih unggul dari makhluk hidup lain , mengutus para nabi dan rasul , mewujudkan toleransi antar umat beragama ( walau ada juga yang tidak peduli / bertoleransi ) . 

Dengan niat baik , keinginan untuk saling menghormati serta kemudahan untuk berdiskusi dan era keterbukaan maklumat , maka kejujuran hati nurani kita pula pasti akan bermuara untuk selalu mencari kebenaran dan bukan untuk saling menjatuhkan.

Sesungguhnya setiap agama menganjurkan untuk menyiarkan kebenaran tapi bila mengakibatkan tidak baik maka dalam ajaran Islam kita pada akhirnya dapat menyampaikan seperti yang tertulis dalam Al - Qur'an : " Bagimu agamamu , bagiku agamaku " sehingga kita tidak perlu bertengkar apalagi sampai berperang .

Perbezaan agama / kepercayaan sering membuat kebanyakan orang berperang dan saling membenci . 

Hal ini disebabkan kerana mereka lebih mencintai agamanya dari pada mencintai Allah , dan tidak dalam satu ayat pun Allah menganjurkan kita berbuat jahat kepada sesama manusia . 

Kami telah membaca tulisan Tehawe Bin Ishaq yang menerangkan Lima Alasan Pokok Tentang Isi Al - Qur'an yang Menyebabkan Kami Meninggalkan Agama Islam dan Beralih Menjadi Pemeluk Agama Kristian , Surat Nita kepada Eki ( Wanita Kristian mempertahankan Keimanannya ) dll . 

Dari tulisan itu kita boleh menyimpulkan bahawa Penulis tsb . tidak memahami agama Islam maupun Kristian. 

Mereka mempersoalkan kedudukan Batu Hitam yang disamakan dengan sesuatu yang disembah umat Islam ( ? ) , Hanya Allah yang kita sembah , Kaabah telah disucikan umat bagi penyembah Allah , bahkan jauh sebelum turunnya Injil dan Al - Qur'an , tapi perubahan menjadi kiblat sembahyang memang berlaku selepas turunnya Al - Qur'an untuk membezakan kaum yang benar - benar menyembah Allah dan yang tidak . 

Selanjutnya dalam tulisan tsb . juga disinggung mengenai perbezaan tafsir Al - Qur'an di Indonesia , misalnya; banyak ayat yang menyatakan Allah bersumpah demi gunung dsb . 

Padahal bahasa arab yang dipergunakan dalam Al - Qur'an yang sangat tinggi tidaklah demikian , misalkan At Thuur , diertikan sederhana ; demi gunung / Allah bersumpah demi gunung . 

Padahal definisi yang benar menyatakan sebuah perumpamaan dimana tafsinya menurut Yusuf Ali ; By the mount ( of revelation ) atau demi segunung ayat - ayat Allah , dan kalau bersumpah seharusnya berbunyi I swear ... tapi bukan begitu caranya menafsirkan yang benar .

Tulisan dimaksud hampir sama pernah di tulis oleh Dr . Shorosh , Phd . Theology dan telah diluruskan oleh Syeikh Ahmed Deedat . Ayat - ayat Al - Qur'an yang dipertikaikan oleh Penulis ( siapapun dia sebenarnya ) dalam tulisan tsb . banyak yang salah definisi , dan salah pemahaman , malah cenderung boleh dianggap gangguan ( harassment , use insulting language ) kerana ketidak pahamannya tsb . 

Orang seperti ini tidaklah masuk dalam sebahagian kaum Nasrani yang boleh dijadikan kawan seperti yang tertulis dalam Al - Qur'an surat Al - Maaidah ayat 82 .

Dengan kemampuan berfikir , keinginan baik dan mengaharapkan redha Allah maka menurut kami perbincangan dan dialog perlu diadakan walaupun ada kalanya harus kita jalani melalui perbincangan terbuka, terutama bila kita mendapat jodoh yang berbeza keimanannya seperti yang kami alami saat ini .

Berikut ini akan kami sampaikan beberapa hal yang menjadi catatan kami yang masih perlu difikirkan setelah membaca Kitab Injil iaitu bahawa terdapat beberapa perkara yang berbeza antara beberapa surat dan ayat - ayatnya . 

Tulisan kami ini bukan bermaksud untuk menghasut , tapi berkongsi pengetahuan dan menjaga supaya sanak saudara dan keluarga terdekat kami yang mungkin bingung kerana ketidak tahuannya . 

Semoga tulisan ini berguna dan menjadi masukan bagi umat Islam yang berkeinginan mempelajari Kitab Injil dan menjadi bahan pemikiran / pengkajian semula bagi kaum muslimin yang yang telah dan akan keluar dari agama Islam , atau bagi sahabat kami kaum Nasrani yang ingin membantu dan dibantu menerangkan keadaan ini . 

Pernah ada orang yang mengatakan bahawa jika Umat Nasrani benar - benar menjalankan kehidupan beragama persis seperti yang diajarkan Yesus / Isa Al - masih maka sebenarnya mereka adalah sama dengan kaum muslimin , dalam arti sama - sama meyembah Allah dan menjalankan ajaran agama yang juga berasal dari Allah . 

Benar tidaknya pernyataan ini hanya Allah yang maha mengetahui , dan seperti diketahui umat beragama bahawa hubungan kita masing - masing adalah langsung kepada Tuhan Allah maka kita semua bebas memilih kerana kita sendiri yang akan mempertanggung jawabkannya , sehingga semua umat beragama tidak perlu mempertentangkan dan memaksakan pendapat . 

Tidak seorang manusia pun yang dapat menolong kita di akhirat , seperti yang diterangkan dalam Al - Qur'an dan di Injil : Kuasa dari Allah asalnya dan dari pada Allah juga kasih setia , Ya Tuhan ; sebab Engkau membalas setiap orang menurut perbuatannya " ( Mazmur 62 ayat13 ) .

Keputusan kembali ke peribadi masing - masing umat dan seperti diajarkan dalam Islam ; ' Agama adalah untuk orang - orang yang berfikir " dan sekali lagi ; " Bagimu agamamu dan bagiku agamaku " .

Yang sebenar - benarnya maha mengetahui itu adalah Tuhan Allah dan kami hanya berusaha mempelajari di sesuai dengan kemampuan kami , dan kami percaya bahawa Tuhan Allah Maha Pengampun dan semoga kita diampuni , dilindungi dan sentiasa diberi petunjuk ke arah yang benar , Amiin .

PERSELISIHAN AYAT - AYAT DALAM KITAB INJIL (LEMBAGA ALKITAB INDONESIA, JAKARTA 1985)

I. Ayat yang bertentangan dengan kenyataan dan ilmu pengetahuan

1 . Allah menciptakan langit dan bumi beserta isinya

Kejadian 1 ayat 3-5 : Allah menciptakan siang , malam , petang dan pagi pada hari - pertama.

Kejadian 1 ayat 14-19 : Benda - benda penerang cakerawala , matahari dan bulan pada hari ke - empat.

Ilmu pengetahuan dan kenyataan membuktikan bahawa siang dan malam ada setelah adanya matahari. (Dulu pernah ada seorang Galileo Galilie yang dihukum mati kerana menyatakan bumi bulat bukan rata seperti yang banyak diyakini di masa itu).

2 . Manusia dan taman Eden

Kejadian 1 ayat 11-13 : Allah menciptakan tanaman dan tumbuhan pada hari ke - tiga .

Kejadian 2 ayat 4-9 : Belum ada semak apapun di bumi , belum timbul tumbuhan - tumbuhan apapun di padang , karena Tuhan Allah belum menurunkan hujan ke bumi , dan belum ada orang untuk mengusahakan tanah . Ketika itulah Tuhan Allah membentuk manusia itu dari debu tanah dan menghembuskan nafas hidup ( saat kabut naik dan membasahi permukaan bumi ) . Selanjutnya Allah membuat taman Eden . Lalu Tuhan Allah menumbuhkan berbagai pohon dst - nya .

Tuhan mencipta manusia pada saat belum ada tumbuhan dan Hujan , tapi dilain pihak ada ayat yang menerangkan bahawa Tuhan berehat setelah menciptakan alam semesta beserta isinya baru kemudian menciptakan manusia

3 . Manusia jatuh kedalam dosa

Personifikasi yang tidak mungkin berlaku :

1 . Kejadian 3 ayat 1-5 ; ular binatang yang paling cerdik di darat yang diciptakan Tuhan Allah berkata - kata kepada perempuan ( hawa ) yang mana seharusnya tidak boleh bicara , menipu dan memujuk , kerana
tidak pernah diberi kesanggupan seperti itu oleh Tuhan Allah

- Kejadian 3 ayat 8-11 : Ketika mereka mendengar bunyi langkah Tuhan Allah , yang berjalan - jalan dalam taman itu pada waktu hari sejuk , bersembunyilah manusia dan isterinya itu terhadap Tuhan Allah diantara pohon - pohon dalam taman . Tetapi Tuhan Allah memanggil manusia itu dan berfirman kepadanya ; " Di mana engkau ? "

Kelihatan disini personifikasi dan sekatan pengetahuan Tuhan Allah yang maha mengetahui atas segala sesuatu , Allah tidak perlu mencari dan memanggil Adam yang bersembunyi .

- Yehezkiel 23 ayat 1-49 : Mengenai prilaku Kakak beradik Ohola dan Ohaliba .

Sepertinya janggal , di mana mesej dari Allah dalam sebuah kitab suci biasanya menggunakan kata dan kiasan yang tertentu , lebih halus penyampaiannya , tidak seperti bahasa manusia kebanyakan yang kasar , jorok , tidak indah sama sekali .

II . Firman yang telah menjadi manusia

Yohanes 1 ayat 18 : Tidak seorang pun yang pernah melihat Allah , tetapi
Anak Tunggal Allah , yang ada di pangkuan Bapa , Dialah yang menyatakannya .
Kejadian 17 ayat 1 : Ketika Abram berumur sembilan puluh sembilan tahun , maka Tuhan menampakkan dirinya kepada Abram dan berfirman kepadanya : " Akulah Allah yang maha kuasa , hiduplah di hadapanku dengan tidak tercela .

Kejadian 32 ayat 30 : Yakub menamai tempat itu Pneil , sebab katanya :
" Aku telah melihat Allah berhadapan muka , tetapi nyawaku tertolong . "

I Raja - raja 9 ayat 2 : Maka tuhan menampakkan diri pada Salomo untuk kedua kalinya seperti Ia sudah menampakkan diri kepadanya di Gibeon .

III . Nama , tahun , dan sejarah yang bertukar

Sebagai contoh , bagaimana mungkin ayat yang menceritakan hal yang sama dalam kitab yang sama terbalik dalam menuliskan antara Tuhan dengan Iblis ? 

Hal ini merupakan salah satu bukti bahawa sengaja atau tidak tangan - tangan untuk kepentingan duniawi manusia telah ikut serta dalam kitab Injil yang dipakai sekarang dan melakukan kesalahan / merosakkan Injil sebenarnya dan yang sesungguhnya telah disampaikan Jesus utusan Allah , sehingga kejadian yang sama setelah diceritakan oleh orang yang berbeza dalam satu Injil membuktikan beberapa hal sbb . ;

1 . Pendaftaran dan hukuman

II Samuel 24 ayat 1 : Bangkitlah pula murka Tuhan terhadap orang Israel ; Ia menghasud Daud melawan mereka , firman - Nya : " Pergilah , hitunglah orang Israel dan orang Yehuda . "

I Tawarikh 21 ayat 1 : Iblis bangkit melawan orang Israel dan ia memujuk Daud untuk menghitung orang Israel .

2 . Jawapan Isa dan soalan yang berbeza dalam satu cerita / kejadian

(Tentang kesulitan orang kaya masuk syurga)

- Lukas 18 ayat 18-20 dan Markus 10 atyat 17-18 : " Guru yang baik , apa yang harus ku perbuat untuk memperoleh hidup yang kekal ? Jawab Yesus : Mengapa engkau katakan aku baik ? Tidak seorangpun yang baik selain Allah saja . Engkau tentu mengetahui segala perintah Allah .

- Matius 19 ayat 16-17 : " Guru perbuatan baik , apakah yang harus ku perbuat untuk memperoleh hidup yang kekal ? Jawab Yesus : Mengapakah sebabnya engkau bertanya kepadaKu tentang apa yang baik ? Hanya satu yang baik . Tetapi jika engkau ingin masuk kedalam hidup , turutilah segala perintah Allah .

3 . Kemenangan - kemenagan Daud

II Samuel 8 ayat 8 : dan dari Betah dan dari Berotai , iaitu bandar - kotanya Hadadazer , Daud mengangkut amat banyak tembaga .

I Tawarikh 18 ayat 8 : dan dari Tibhat dan dari Kun , yaitu kota - kotanya Hadadazer , Daud mengangkut amat banyak tembaga .

II Samuel 8 ayat 9-10

I Tawarikh 18 ayat 9-10

Nama anak raja Tou yang diutusnya : Hadoram atau Yoram ?

4 . Raja Ahazia

II Tawarikh 22 ayat 2 : Ahazia berumur empat puluh dua tahun pada waktu ia menjadi raja dan setahun lamanya ia memerintah di Yerusalem .

II Raja - raja 8 ayat 26 : Ia ( Ahazia ) berumur dua puluh dua tahun pada waktu ia menjadi raja dan setahun lamanya ia memerintah di Jerusalem .

5 . Yoyakhin , raja Yehuda

II Tawarikh 36 ayat 9 : Yoyakhin berumur delapan belas tahun pada waktu ia menjadi raja dan tiga bulan lamanya ia memerintah di Yerusalem .

II Raja - raja 24 ayat 8 : Yoyakhin berumur delapan belas tahun pd waktu ia menjadi raja dan tiga bulan sepuluh hari lamanya ia memerintah di Jerusalem .

6 . Daud merebut Yerusalem dan menetap di sana

I Tawarikh 11 ayat 11 : Inilah senarai para pahlawan yang mengiringi Daud : Yasobam bin Hakhmoni , kepala triwira , ; ia menyusunkan tombaknya melawan tiga ratus orang yang tertikam mati dalam satu
pertempuran .

II Samuel 23 ayat 8 : Inilah senarai para pahlawan yang mengiringi Daud : Isybaal , orang Hakhmoni , kepala triwira , ; ia menyusunkan tombaknya melawan lapan ratus orang yang tertikam mati dalam satu pertempuran. 

7 . Daud berperang melawan bani Amon dan orang Aram

I Tawarikh 19 ayat 18 : Tetapi orang Aram itu lari dari hadapan orang Israel , dan Daud membunuh dari orang Aram itu tujuh ribu ekor kuda kereta dan empat puluh ribu orang pasukan berjalan kaki ; juga Sofakh , panglima tentera itu , dibunuh .

II Samuel 10 ayat 18 : Tetapi orang Aram itu lari dari hadapan orang

Israel , dan Daud membunuh dari orang Aram itu tujuh ratus ekor kuda kereta dan empat puluh ribu orang pasukan berkuda ; juga Sobakh , panglima tentara mereka , dilukainya sedemikian , hingga ia mati disana .

Tujuh point diatas adalah sebahagian dari kejanggalan yang ada dalam kitab Injil yang ada sekarang . Untuk kejadian pada surat yang sama telah menjadi berbeza setelah diterangkan dan ditulis semula oleh orang yang berbeza . 

Mungkin salah satu daripada kenyataan itu adalah benar , tapi bagaimana kita menerangkan yang menurut sebahagian orang adalah " khilafiah " semata ini ? 

Permasalahannya yang bertentangan bukan lagi tafsir tapi versi atas ayat yang seharusnya sama dan tidak boleh salah apalagi bertentangan .

Soalan pertentangan yang terpenting untuk dijawab adalah :

1 . Tuhan Allah maha esa , tidak beranak , tidak diperanakan , dan tegas tidak pula ada pendirian yang tiga ; seperti yang disampailan dalam Al - Qur'an .

2 . Tuhan Allah itu ada pendirian yang tiga , iaitu Allah Bapak , Allah putra dan roh kudus ; seperti yang ditafsirkan dari kitab Injil kegangan umat Nasrani saat in .

Berdasarkan tulisan dalam Injil , Nabi Isa / Jesus tidak pernah menyatakan hal tersebut dengan tegas , dalam Al - Qur'an jelas - jelas hal tersebut ditolak , tapi manusia telah menuliskan demikian dan memerintahkan umat Nasrani untuk cinta dan percaya saja .

Bukan kaum Muslimin namanya jika tidak percaya dengan Isa / Jesus , bahawa Tuhan Allah telah mengutus Jesus / nabi Isa sebagai messanger / juru selamat , tapi bukan sebagai Tuhan Allah . 

Semua ajaran yang benar - benar telah disampaikannya pastilah dari Allah , tapi apa yang tertulis dalam Injil yang sekarang bukanlah ditulis oleh Jesus ataupun 12 murid pilihannya sehingga belum tentu sama dengan yang telah disampaikan oleh Jesus , terbukti dengan banyaknya cerita yang berbeza versi didalamnya .

IV . KETUHANAN YESUS

DOSA ASAL / DOSA WARIS

Roma 5 ayat 8 : Akan tetapi Allah menunjukkan kasihnya kepada kita , oleh kerana Kristus telah mati untuk kita , ketika kita berdosa .

Konsep dosa asal / waris yang ada dalam kitab Injil ini pada dasarnya akan sangat berlawanan / bertolak belakang dengan konsep keadilan Tuhan :

Roma 2 ayat 6 : Allah akan membalas setiap orang menurut perbuatannya .

Bermakna dosa Adam dan Hawa ( Eve ) dimasa lampau tidak akan boleh diwariskan , kerana Tuhan Allah maha adil dan dosa hanya akan dapat dihapuskan oleh perbuatan - perbuatan baik dan taubat yang ikhlas , bukan melalui pembunuhan .

Markus 10 ayat 13-16 , Matius 19 ayat 13-15 , Lukas 18 ayat 15-17 :

Yesus memberkati anak - anak .

Ayat ini memberitahu bahawa anak - anak dilahirkan suci tidak berdosa dan tidak ada mempunyai dosa warisan , memang sukar rasanya membayangkan bahawa Tuhan terbijaksana yang maha adil membuat seseorang Isa yang suci tidak berdosa harus membayar dosa - dosa seluruh umat manusia .

Dengan analogi mudah daripada dosa asal dimana dosa memakan buah epal yang dilarang , hanya boleh dihapuskan dengan membunuh orang suci seperti Isa . 

Kalau kita berandai - andai bahawa itu adalah yang sebenarnya ; soalan selanjutnya apakah orang - orang yang membunuh dan menggantung Isa mendapat pahala kerana telah ikut membantu membebaskan manusia dari dosa ? ? ? 

Kejahatan tentu tidak akan mendapatkan pahala sebagai ganjarannya , seperti surat berikut ini ;

Mazmur 62 ayat 13 : " Satu kali Allah berfirman , dua hal yang aku dengar : bahwa kuasa dari Allah asalnya dan dari pada Mu juga kasih setia , Ya Tuhan ; sebab Engkau membalas setiap orang menurut perbuatannya"

( Perasaan tenang dekat Allah ) .

ALASAN KETUHANAN YESUS

Islam mengakui keberadaan Nabi Isa ( Yesus ) , tapi berbeza dengan Kaum Nasrani yang menganggap Isa sebagai Anak tunggal Tuhan dan atau Tuhan .

Dalam Kitab Injil yang ada dan dipakai saat ini , beberapa surat menyatakan hal - hal yang saling bertentangan mengenai alasan ketuhanan Isa :

1 . Yesus adalah Anak Allah / anak tunggal Allah dinyatakan dalam :

- Matius : pasal 3 ayat 17 , pasal 4 ayat 3 , pasal 14 ayat 33 , pasal 26 ayat 63 , pasa 16 ayat 17 .

- Yohanes : pasal 3 ayat 16 , pasal 1 ayat 34 , pasal 17 ayat 1 , pasal 19 ayat 7 , pasal 16 ayat 27 & 30 , pasal 15 ayat 23 .

- Roma : pasal 1 ayat 9 , pasal 5 ayat 10 , pasal 8 ayat 3 , pasal 29 ayat 23 .

- Lukas : pasal 1 ayat 32 & 35 , pasal 3 ayat 22 , pasal 4 ayat 3 & 9 , pasal 4 ayat 34 & 41 .

- Ibrani : pasal 1 ayat 25 & 8 , pasal 3 ayat 6 , pasal 4 ayat 14 , pasal 5 ayat 5 & 8 .

Matius 5 ayat 9 : " Berbahagialah orang membawa damai , kerana mereka itu akan disebut anak - anak Allah .

Matius pasal 5 ayat 44-45 : " Kasihanilah musuh kamu dan berdoalah bagi mereka yang menganiaya kamu , kerana dengan demikian kamu menjadi Anak - anak Bapa Mu di Sorga .

Yeremia 31 ayat 9 : Efraim adalah anak sulung - Ku .

Menurut hemat kami Anak Allah yang dimaksudkan dalam Kitab Injil yang sebenarnya adalah orang - orang yang dihormati dan atau orang yang disayang Allah ; seperti Nabi misalnya ( Lukas 1 ayat 41 ) .

1 . Alasan lain yang menyebabkan Isa dianggap Tuhan :

A. Kerana lahir ajaib tanpa Bapak

- Adam dan Eve ( Hawa ) diciptakan Tuhan Allah tanpa Ibu dan bapak

- Ibrani 7 ayat 1-3 : Melkisedek tidak mempunyai Bapak / ibu , tiada berawal dan berkesudahan .

B. Kerana mempunyai roh kudus

Kisah Para Rasul 6 ayat 5 : Stefanus juga mempunyai roh kudus .

Lukas pasal 1 ayat 41 : para nabi mempunyai roh kudus

C. Kerana boleh menghidupkan orang mati

II Raja - raja 4 ayat 8-37 : " Elisa menghidupkan anak dari Sunem yang telah mati "

II Raja - raja13 ayat 21 : " Tulang Elia juga boleh menghidupkan orang mati "

D. Boleh menyembuhkan sakit kusta

Elia juga boleh menyembuhkan kusta

Merujuk kepada keajaiban diatas atau juga melihat mukjizat dan kehebatan para nabi utusan Allah lain , tidak seorang pun daripada mereka dianggap dan atau menyatakan dirinya adalah Tuhan , kerana semuanya mukjizat dan kekuatan itu berasal dari Tuhan Allah .

Dari point 1 dan 2 boleh disimpulkan bahawa akan lebih masuk akal bila kita percaya bahawa Isa adalah Utusan Allah tapi bukan Tuhan Allah , kerana berdasarkan beberapa ayat dalam Injil : Yesus sebenarnya menyembah dan menyuruh umat umat Bani Israil menyembah Tuhan Allah , mengapa sebahagian dari kita tidak mengikuti perintahnya dan mengapa malah menyembah Yesus sebagai Tuhan yang tidak pernah menyuruh dan menyatakan dirinya adalah Tuhan Allah ?

ALLAH YANG MAHA ESA

Syeikh Ahmed Deedat mengatakan ; " Mengapa Jesus dilempari batu oleh kum Yahudi ? Kerana kaum Yahudi tidak mau mengakui kesalahan telah melencong dari ajaran Allah dan tidak mau percaya dengan ajaran Jesus , juga salah dalam menafsirkan salah satu ayat / perkataan Jesus yang sepertinya menyamakan Jesus / nabi isa dengan Allah ; " aku adalah dia dan dia adalah aku " yang maksud sebenarnya adalah mengatakan " Firman / perkataan Ku adalah sama dengan perkataan dia " kerana Jesus adalah Messanger / Nabi / rasul yang dihantar Allah untuk menyelamatkan kaum Bani Israil . 

Hal ini dapat dibuktikan dengan perkataanNya dalam ayat yang lain bahawa hanya Bapa / Allah yang maha kuasa ; hanya Allah Tuhan yang maha esa .

Ironisnya , Kaum Nasrani sekarang ini malah bersetuju dengan pendapat Kaum Yahudi yang Tidak Percaya dan tidak mau mengikuti ajaran Jesus yang sebenarnya .

Walaupun Kaum Nasrani menganggap Isa sebagai Tuhan dan Anak tunggal Tuhan ( Allah Putra ) kerana memang ada tertulis di Injil . 

Masalahnya kitab Injil yang ada sekarang ini ditulis setelah Isa meninggal dan Injil ditulis oleh oleh orang lain yang mendapat cerita dari murid - murid Yesus yang mana sempat mengalami perubahan , salah satunya melalui konvensyen Majlis di abad ke - 18 . 

Artinya Kitab Injil sebelum Abad - 18 dengan kitab Injil yang ada sekarang ini ada telah berubah dan yang merubah bukan Isa ataupun atas perintah Allah .

Satu perkara yang cukup penting adalah : Dalam setiap kitab suci yang disampaikan atas perintah Allah biasanya memakai bahasa dari kaum Nabi / Rasul yang diperintahkan . 

Selanjutnya kami tidak tahu pasti bahagian mana yang diubah dari Injil yang diajarkan oleh Isa dahulunya , tapi dalam Injil sendiri ada beberapa surat dan ayat yang dengan jelas menerangkan dan tidak boleh diputar balikkan lagi bahawa Tuhan yang maha esa itu adalah Allah semata dan Isa adalah utusan Allah .

Bermakna Injil sendiri mengakui bahawa Isa adalah : messenger / nabi / messiah / al - masih , Isa / Nabi Isa sendiri ( kecuali pengikutnya setelah meninggal ) tidak pernah berkata : " Aku adalah Tuhan , sembahlah Aku" ;

1 . Tiada Tuhan selain Allah :

- Ulangan 4 ayat 35 : " Maka kepadamu lah ia ditunjuk , supaya diketahui oleh - mu tuhan itulah Allah , tiada yang lain kecuali Allah .

- Markus 12 ayat 29 : Dengarlah olehmu hai Israel , adapun Allah Tuhan kita ialah Allah Yang Esa .

- Yohanes 14 ayat 28 : "

- Ulangan 4 ayat 39 : "

1 . Yesus adalah Anak Allah / Nabi utusan Allah :

Isa tidak pernah berkata bahawa : " Aku - lah Tuhan , ikuti perintah-Ku/sembahlah Aku " atau kata - kata sejenis yang sering difirmankan Tuhan Allah kepada utusannya para nabi dan rasul ( seperti : Kejadian 17 ayat 1 ) .

- Yohanes 5 ayat 30 : " Aku tidak boleh berbuat atas mauku sendiri , tapi mau Bapa / Allah yang sudah mengutusku .

- Matius 26 ayat 2 : " Anak manusia akan disalip ... ( bukan anak Tuhan atau Tuhan )

- Matius 5 ayat 45 : " Supaya kamu menjadi anak - anak Bapa - mu di Syurga "

- Yohanes 17 ayat 23 : "

- Markus 12 ayat 29 : "

Jika kita mengakui dan percaya dengan konsep Trinity bererti kita mengakui bahawa Tuhan Allah , Yesus dan Roh Kudus adalah Tuhan yang maha Esa iaitu Allah . Tapi banyak sekali surat dan ayat dalam kitab Injil yang meragukannya , Kerana :

- Tuhan Yesus masih boleh digoda Iblis ( Lukas 4 ayat 5 ) , jika Isa = Allah yang maha kuasa tidak mungkin boleh digoda Iblis .

- Tuhan Yesus lari dari kejaran orang Yahudi yang ingin membunuhnya ( Yohanes 7 ayat 1 )

- Tuhan Yesus menangis ( Yohanes 11 ayat 35 )

- Tuhan Yesus masih minta ampun kepada Tuhan Allah ( Matius 6 )

- Tuhan Yesus tidak berdaya melindungi dirinya sendiri pada saat sukar dan berkata : Eli , Eli / Tuhan mengapa engkau tinggalkan Aku ?

- Tuhan Yesus Mati ( Yohanes 19 ayat 33 )

- Tuhan Yesus tidak mengetahui waktu Judgment Day ( Markus 13 ayat 32 )

Tuhan Allah yang maha kuasa tidak mungkin lari dari kejaran musuhnya , takut , minta ampun dan pertolongan dari Tuhan Allah , tidak mungkin perlu makan , minum dan tertidur seperti yang berlaku atas Nabi Isa / Jesus . 

Jika Isa adalah Allah dan Allah adalah Yesus maka kejadian dan surat yang menerangkan hal tersebut diatas tidak akan pernah ada .

Tapi jika Isa adalah Nabi hal ini boleh saja terjadi kerana nabi dan rasul itu adalah manusia dan tidak ada kewajipan untuk harus mampu melindungi diri dari ancaman bahaya dan bencana , kerana hanya Allah yang maha kuasa , Tiada Tuhan Selain Allah .

PENUTUP

Melalui semua catatan dan pemikiran diatas maka bagi orang yang sudah mengetahui adalah wajib untuk memikirkannya kembali . 

Adalah sangat tidak bijaksana bila kita yang telah dikurniakan kemampuan berfikir menjawab semua keraguan diatas tanpa terlebih dahulu memikirkan pelbagai aspek dan kemungkinan yang ada ( ragu-ragu ) .

Walaupun diajarkan bahawa cukup dengan mencintai dan percaya maka kita akan selamat di akhirat , tetap perlu kita pertimbangkan kemungkinan ; " Apakah benar sedemikian sederhananya permintaan Tuhan , apakah betul Jesus sendiri yang telah berkata demikian ? Dll . 

Selanjutnya kita tidak boleh memberi alasan kepada Allah bahawa kita mengimani kepercayaan seperti yang disampaikan pemuka agama ini kerana kita dilahirkan dalam keluarga yang mana kita sendiri tidak boleh memilih . 

Allah telah memberi kita kemampuan berfikir dan kemampuan menganalisa , dan hubungan kita dalam beragama adalah langsung kepada Allah sehingga pada gilirannya kita sendiri juga yang harus mempertanggung jawabkannya sendiri - sendiri kepada Allah .

Selain kerana Injil yang ada sekarang ini tidak ditulis oleh Isa ataupun oleh ke - 12 murid pilihan Isa dan terdapat pertentangan dalam ayatnya serta terdapat perbezaan dengan Al - Qur'an , alasan yang membuat kami memilih untuk tetap menjalankan ajaran Islam kerana kami percaya setelah berusaha mempelajari dan membandingkan untuk mencari kebenaran . 

Pedoman kami sebagai orang yang masih harus lebih banyak belajar adalah Al - Quran surat Al - Ikhlas ayat 1-4 dan surat Al - Israh ayat 81 . 

Untuk para sahabat dan keluarga kami yang mungkin ragu , maka mulailah membaca Al - Qur'an , analisa dan fahami isi kandungannya , jika ada yang tidak boleh difahami bertanyalah kepada orang yang lebih memahami atau lebih dahulu mempelajarinya .

Bila kita telah berusaha mempelajari , memikirkan , berfikir dengan benar dan berdoa mohon petunjuk kepada Tuhan , maka apa pun pilihan kita nantinya pasti itu adalah yang terbaik dan semoga Allah selalu melindungi dan memberi petunjuk ke jalan yang benar . Amiin .

Note for my Dearest love ;

I know that it is hard to believe something new and leave something we trust for a long - long time . I do understand what you feel and you know what I feel about it , in fact we have to face it , please learn and I hope you will find ' Something " I've tried to explain to you . If you don't mind please find The Holy Qur'an ( Text , translation & commentary ) by ' Abdullah Yusuf ' Ali to answer all questions from Tahawe Bin Ishaq .
Finally we have to choose , not only because we love each other but :

" Because We Love Allah " and may god bless us forever .

Sa itiak ~ sa ayam , sa sakik ~ sa sanang
Ka bukik samo mandaki , ka lurah samo manurun
Tarapuang samo hanyuik , tarandam samo basah
Barek samo dipikua , ringan samo di jinjiang
Bulek aie dek ( karano ) pambuluah , bulek kato dek mufakat .
RGS

LAMPIRAN

QUOTE : ALKITAB , LEMBAGA ALKITAB INDONESIA , JAKARTA 1985

SURAT YEHEZKIEL ( Kakak Beradik Ohola dan Oholiba ) 23:1 ~ 21

1 . Datanglah firman TUHAN kepadaku :
2 . Hai anak manusia , ada dua orang perempuan , anak dari satu ibu .
3 . Mereka bersundal di Mesir , mereka bersundal pada masa mudanya ; disana susunya dijamah - jamah dan dada keperawanannya dipegang - pegang .
4 . Nama yang tertua ialah Ohola dan nama adiknya ialah Oholiba . Mereka Aku punya dan mereka melahirkan anak - anak lelaki dan perempuan . Mengenai nama - nama mereka , Ohola ialah Samaria dan Oholiba ialah Yerussalem .
5 . Dan Ohola berzina , sedang ia Aku punya . Ia sangat birahi kepada kekasih - kekasihnya , kepada orang Asyur , pahlawan - pahlawan perang ,
6 . Berpakaian kain ungu tua bupati - bupati dan penguasa , semuanya pemuda yang ganteng , pasukan kuda.
7 . Ia melakukan persundalannya dengan mereka , seumanya orang Asyur pilihan ; ia menajiskan dirinya dengan semua orang , kepada siapa ia berahi dan dengan behala - berhalanya .
8 . Ia tidak meninggalkan persundalannya yang dilakukannya sejak dari Mesir , sebab pada masa mudanya orang sudah menidurinya , dan mereka memegang - megang dada keperawannya dan mencurahkan persundalannya merekakepadanya .
9 . Oleh sebab itu Aku menyerahkandia kedalam tangan kekasih - kekasihnya , dalam tangan orang Asyur , kepada siapa ia berahi
10 . Mereka menyingkapkan auratnya , anak - anaknya lelaki dan perempuan ditangkap dan ia sendiri dibunuh dengan pedang . Dengan demikian namanya dipercakapkan di antara kaum perempuan sebab hukuman telah dijatuhkan atasnya .
11 . Walaupun hal itu dilihat oleh adiknya , Oholiba , ia lebih birahi lagi dan persundalannya melebihi lagi dari kakak - kakaknya .
12 . Ia berahi kepada orang Asyur , kepada bupati - bupati dan penguasa - penguasanya , kepada pahlawan - pahlawan perang yang pakaiannya sangat sempurna , kepada pasukan kuda , semuanya pemuda yang ganteng .
13 . Aku melihat bahawa ia menajiskan diri ; kelakuan mereka berdua adalah sama .
14 . Bahkan , ia menambah persundalannya lagi : ia melihat laki - laki yang terukir pada dinding , gambar orang - orang Kasdim , diukir dalam warna lingam ,
15 . Pinggangnya diikat dengan ikat pinggang , kepalanya memakai serban yang rebeh , semuanya kelihatan seperti perwira , yang menyerupai orang Babel dari Kasdim , tanah kelahiran mereka .
16 . Segera sesudah kelihatan oleh matanya ia berahi kepada mereka dan mengirim suruhan kepada mereka ke tanah Kasdim .
17 . Maka orang Babel datang kepadanya menikmati tempat tidur percintaan dan menajiskan dia dengan persundalan mereka ; ia meronta dari mereka .
18 . Oleh kerana ia melakukan persundalannya dengan terang - terangan dan memperlihatkan sendiri auratnya , maka Aku menjauhkan diri karena jijik dari padanya , seperti Aku menjauhkan diri dari adiknya .
19 . Ia melakukan lebih banyak lagi persundalannya sambil teringat akan masa mudanya , waktu ia bersundal di tanah Mesir .
20 . Ia berahi kepada kawan - kawannya bersundal , yang auratnya seperti auratseperti aurat keldai dan zakarnya seperti zakar kudangmereka kedalam
21 . Engkau menginginkan kemesuman masa mudamu , waktu orang Mesir memegang - megang dadamu dan menjamah - jamah susu kegadisanmu .

Keterangan :

1 . Kutipan ini disadur dari Injil yang dipakai sekarang
2 . Sangat kental terlihat gaya bahasa Injil yang di tulis oleh 4 orang ini berbeza dengan gaya Bahasa Kitab Suci .

Related

Injil 8383138975332443247

Peringatan/Makluman!

Semua informasi di dalam blog ini sekadar pengetahuan bersama untuk difikirkan. Rujuklah Al-Quran & Hadis dan yang sebaiknya dengan bimbingan guru yang mursyid.

Dari Anas bin Malik r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda: "Menuntut ilmu adalah satu fardu yang wajib atas tiap-tiap seorang Islam." - (Ibnu Majah dan Lain-lainnya).

Ahlus Sunnah Wal- Jamaa'ah


Ikuti kami dan 'Get Notification'


Sila LIKE dan tanda 'Get Notification' fanpage ini.

Jumlah Kunjungan

Artikel Terkini

Popular

Terbaru

Arkib

Langganan Kemaskini Terkini!

Nama Penuh

Alamat Email

Bersama Kami

"Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman)." - Surah Ali `Imran: 110




item