Istilah dalam Islam dan pengertiannya [Huruf J]

Jahiliyyah, jahiliah Kebodohan, sebutan untuk suatu zaman yang ciri utamanya ialah mengagungkan selain Allah dengan disembah, dipuja, di...

A+ A-
Sokongan anda sangat diperlukan. Sila 'like' dan 'share' kami.
Jahiliyyah, jahiliah
Kebodohan, sebutan untuk suatu zaman yang ciri utamanya ialah mengagungkan selain Allah dengan disembah, dipuja, dipatuhi dan ditaati; ciri lainnya dari zaman ini adalah kebobrokan mental dan kerusakan akhlak, seperti zaman sebelum agama Islam muncul dengan dibawa oleh Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam.

Ja'iz
Kata ja'iz memiliki arti yang sama dengan kata mubah yaitu artinya adalah boleh, tidak dilarang dan tidak dianjurkan.

Jayyid
Satu tingkatan sanad di atas hasan.

Jibt
Sihir; sebutan yang biasa digunakan untuk sihir, tukang sihir, tukang ramal, dukun, berhala dan sejenisnya.

Jizyah
Semacam pajak yang dipungut dari orang-orang kafir yang mampu dan telah dewasa, sebagai ganti dari zakat yang dipungut dari orang-orang Islam, atas segala perlindungan, keamanan dan ketentraman yang diberikan oleh kaum Muslimin kepada orang-orang kafir ini.

Related

Istilah Dalam Islam 4641935501266343057

Peringatan/Makluman!

Semua informasi di dalam blog ini sekadar pengetahuan bersama untuk difikirkan. Rujuklah Al-Quran & Hadis dan yang sebaiknya dengan bimbingan guru yang mursyid.

Dari Anas bin Malik r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda: "Menuntut ilmu adalah satu fardu yang wajib atas tiap-tiap seorang Islam." - (Ibnu Majah dan Lain-lainnya).

Ahlus Sunnah Wal- Jamaa'ah


Ikuti kami dan 'Get Notification'


Sila LIKE dan tanda 'Get Notification' fanpage ini.

Jumlah Kunjungan

Artikel Terkini

Popular

Terbaru

Arkib

Langganan Kemaskini Terkini!

Nama Penuh

Alamat Email

Bersama Kami

"Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman)." - Surah Ali `Imran: 110




item