Isra' mikraj berlaku selepas berlaku pada "Tahun Dukacita" yang dihadapi oleh Nabi

Isra' mikraj berlaku selepas berlaku pada "Tahun Dukacita" yang dihadapi oleh Nabi. Dato Syeikh Muhammad Fuad Al Maliki ...

A+ A-
Sokongan anda sangat diperlukan. Sila 'like' dan 'share' kami.
Isra' mikraj berlaku selepas berlaku pada "Tahun Dukacita" yang dihadapi oleh Nabi.

Dato Syeikh Muhammad Fuad Al Maliki 
Diawali dengan kematian bapa saudaranya Abu Thalib, Abu Thalib yang sering pertahankan Nabi dari penganiayaan kafir quraish sewaktu Nabi menjalankan tugas sebagai daie ilallah.

Selepas kematian abu talib diikuti pula. 

Dengan kekasihnya, yaitu kematian Isterinya, Sayyidatina Khadijah. 

Yang akan Pertahankan Nabi dan memperkuatkan hati Nabi ketika didalam rumah, selepas mendapat tentangan kuat dari pihak luar.

Wafatnya Sayyidatina Khadijah belaku selepas kematian Abu talib, dalam 3 atau 4 tahun.

Ketika itu Tiada lagi yang hendak pertahankan Nabi dikota makkah selepas itu.

Yang Menyebabkan Nabi berusaha mencari orang yang mampu membelanya dan dakwahnya.

Lalu Nabi saw pergi musafir ke thaif, sebab disana ada kaum kerabat Nabi, Nabi mengharapkan mereka yang ada dithaif boleh membantunya.

Namun Apa yang diharapkan oleh Nabi itu meleset, ketika Nabi sampai ke sana, Nabi bertemu pembesar thaif, bukan sambutan yang diterima, tapi sebaliknya, kejian, cacian dan kehinaan yang diterimanya, Nabi dibaling batu oleh anak anak kecil sehingga berdarah tumit Nabi صلى الله عليه وآله وسلم nya sehingga berkocak sepatunya dengan darah yang mengalir.

Nabi rasa begitu hiba dan sedih kerana dihalau begitu hina sedangkan Baginda adalah penghulu makhluk Allah swt. makhluk yang termulia dari kalangan sekalian Makhluk. 

Lalu Nabi صلى الله عليه وآله وسلم menadah tangan kehadrat Allah, mengadu kepada Allah, yang ketika itu tiada lagi tempat aduan bagi Nabi kecuali hanya Allah, kerana telah wafatnya Sayidatina Khadijah dan Abu Thalib yang membela Baginda saat Baginda diperlakukan musuh seperti orang yang hina, seperti binatang, dilempar najis, batu dan dipandang dengan muka yang bengis setiap saat Baginda bertemu mereka.

Allah mendengar rintihan kekasihnya tersebut, kekasihnya telah membulatkan hatinya hanya berhajat hanya kepada Nya.

"Ya Allah, kepadaMu ku mengadu kelemahan diriku, sedikitnya daya upayaku dan kehinaanku disisi manusia. Ya Arhamarrahimin, Engkaulah Tuhan bagi orang yang ditindas, Ya Allah, kepada siapakah Engkau akan serahkan diriku ini Ya Allah. Kepada orang yang akan menyerang aku ataukah kepada musuh yang hendak meratahkanku. 

Aku tak peduli semua itu Ya Allah. Jikalau engkau tak murka kepada Aku, biarlah manusia menghina aku, aku tak peduli ya Allah jika ianya bukan tanda kemurkaan engkau kepadaku. 

Aku tak menuntut redha mereka, aku hanya mencari redha engkau, keafiatan milik engkau terlalu luas ya Allah. 

Aku mohon keafiatanMu ya Allah. Aku berlindung dengan nur wajahMu yang menerangi segala kegelapan dan teratur di atas nur itu segala urusan dunia dan akhirat, daripada Engkau menurunkan kemarahanMu kepadaku atau Engkau murka kepadaku, KepadaMulah aku tetap merayu sehingga Engkau redha.. 

Tiada sebarang daya (untuk melakukan kebaikan) dan tiada upaya (untuk meninggalkan kejahatan) kecuali dengan petunjukMu."

Nabi tak mengadu kebiadaban perlakuan musuh terhadap dirinya. Namun yang keluar dari Lidah Baginda adalah mengadu tentang kelemah dirinya. Sedangkan Baginda Manusia yang paling sempurna.

Bergegar arash Allah saat mendengar rintihan kekasih Allah itu, riuh rendah alam malakut maut, seluruh malaikat bermunajat kepada Allah, merintih kepada Allah agar memohon Allah menurunkan bantuan dengan segera kepada kekasihnya itu, supaya Allah menyegerakan pertolongan dari langit.

Namun Arash Allah bergegar tak mampu berbuat apa-apa melainkan mendapat izin Allah.

Jibril, para malaikat tak senang beribadah, tak mampu menahan kesedihan.

Maka Allah memerintahkan jibril bertemu kekasihnya, yang dengannya menyebabkan tenang hati para malaikat bila mendengar Allah perintahkan jibril bertemu Rasulullah.

Lalu Turun bersama jibril malaikat yang menjaga gunung-ganang.

Jibril turun dari awan yang berada diatas kepala Rasulallah.

Tiba tiba Baginda melihat atas kepalanya ada segumpal awan, lalu turunnya jibril as. 

Bersama para malaikat yang menjaga gunung-ganang, lantas Baginda صلى الله عليه وآله وسلم dipujuk oleh jibril dengan Salam dari hadrat Allah ke hadrat Baginda صلى الله عليه وآله وسلم

Sesungguhnya Allah menyampaikan salam kepadamu, dan Allah menyatakan, "Aku mendengar ucapan, cacian hambaku terhadapmu wahai Muhammad, aku melihat perbuatan mereka terhadapmu wahai muhammad "

Suruhlah malaikat gunung mencabut gunung dimakkah untuk dihempapkan ke atas penduduk thaif, sebaliknya Rasulullah tidak seumpama kita, yang membalas kejahatan dengan kejahatan, kuburukan dengan keburukkan, mulianya Rasulallah kerana guru Rasulallah adalah Allah.

Rasululah berdoa kepada Allah, Ya Allah berilah hidayah kepada kaumku sedangkan mereka tidak mengetahui, namun aku masih mengharapkan anak cucu keturunan mereka beriman kepadaMu Ya Allah.

Dengan sebab berkat doa Nabi, sehingga hari ini kita masih mendapat hidayah.

Lalu turun Ayat terakhir dalam surah an nahl lalu mengikuti surah isra' seolah-olah Allah mengatakan selepas engkau bersabar menghadapi ini, aku yang bersama dengan engkau, aku mempersilakan engkau mendapat kemuliaan dialam malakut maut sehingga engkau bertemu denganKu.

Disampaikan 
Dato Syeikh Muhammad Fuad Al Maliki 

Related

Tazkirah 5325356036251334964

Peringatan/Makluman!

Semua informasi di dalam blog ini sekadar pengetahuan bersama untuk difikirkan. Rujuklah Al-Quran & Hadis dan yang sebaiknya dengan bimbingan guru yang mursyid.

Dari Anas bin Malik r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda: "Menuntut ilmu adalah satu fardu yang wajib atas tiap-tiap seorang Islam." - (Ibnu Majah dan Lain-lainnya).

Ahlus Sunnah Wal- Jamaa'ah


Ikuti kami dan 'Get Notification'


Sila LIKE dan tanda 'Get Notification' fanpage ini.

Jumlah Kunjungan

Artikel Terkini

Popular

Terbaru

Arkib

Langganan Kemaskini Terkini!

Nama Penuh

Alamat Email

Bersama Kami

"Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman)." - Surah Ali `Imran: 110




item