Syarat Keempat: IKHLAS

Kalimah ikhlas (اَلاِخْلاَصُ) diambil dari kata-kata:  "Susu yang murni, tidak tercampur atau tercemar" (اَلْلَبَنُ الْخَالِص).  ...

A+ A-
Sokongan anda sangat diperlukan. Sila 'like' dan 'share' kami.
Kalimah ikhlas (اَلاِخْلاَصُ) diambil dari kata-kata:  "Susu yang murni, tidak tercampur atau tercemar" (اَلْلَبَنُ الْخَالِص).  

Ikhlas yang dimaksudkan dalam syahadah ialah:  membersihkan hati dari segala sesuatu yang bertentangan dengan makna syahadah (persaksian).  Menurut pengertian Bahasa Melayu ikhlas bererti:  

"(Dengan) hati suci, tidak menipu atau tidak berpura-pura,  tulus dan sangat jujur". 

Menurut istilah atau etimologi Bahasa Arab, kalimah ikhlas diambil dari kata dasar (اَخْلَصَ - اِخْلاَصًا) yang mempunyai beberapa maksud, antaranya:

اَلاِخْلاَصُ : تَرْكُ الْغُشِّ وَالرِّيَاءِ . اَوْ فىِ الطَّاعَةِ تَرْكُ الرِّيَاءِ

"Ikhlas ialah meninggalkan penipuan/kecurangan dan riyak.  Atau di segi ketaatan (kepada Allah) ialah meninggalkan riyak". 

Ikhlas tempatnya di hati sebagaimana yang telah dijelaskan oleh Nabi Muhammad:

"Sesiapa yang mengucapkan tiada tuhan yang diibadahi melainkan Allah dengan penuh keikhlasan akan dimasukkan ke syurga". 

Menurut istilah yang diberikan oleh ulama usuluddin (ulama tauhid), ikhlas bermaksud:

"Membersihkan atau memurnikan ibadah dan akidah hanya untuk Allah dan tidak mempersekutukan Allah dengan makhlukNya (tidak syirik)".  Firman Allah:

فَاعْبُدِ اللهَ مُخْلِصًا لَّهُ الدِّيْنَ.
"Sembahlah Allah (Yang Satu) dengan penuh keikhlasan kepadaNya".
Az-Zumar, 39:2.

اَلاَ ِللهِ الدِّيْنُ الْخَالِصُ.

"Ingatlah!  Hanya kepunyaan Allah agama yang bersih (dari kesyirikan)". Az-Zumar, 39:2.
وَمَا اُمِرُوْا اِلاَّ لِيَعْبُدُوْا اللهَ مَخْلِصِيْنَ لَهُ الدِّيْنَ.

"Padahal mereka tidak disuruh melaksanakan ibadah (menyambah Allah) melainkan dengan penuh keikhlasan (memurnikan ketaatan) kepadaNya dalam melaksanakan agama".
Al-Bayyinah, 98:5.
Lawan keikhlasan ialah dengan hati suci, tidak menipu atau tidak berpura-pura dan dalam syara ia bermaksud tidak syirik (tidak menyekutukan ibadahnya dengan yang lain).  

Kerana antara erti sebenar kalimah ikhlas ialah mengesakan Allah Subhanahu wa-Ta'ala yang disembah. 

Dan apabila sesuatu ibadah atau amal benar-benar dikerjakan dengan ikhlas, ini bermakna niat amal tersebut tidak disekutukan dengan sembahan-sembahan yang lain, kerana ikhlas bertujuan membersihkan (memurnikan) setiap amal 

Seseorang yang ikhlas beribadah, bermakna dia telah meniatkan ibadahnya hanya sema-mata kerana Allah, mencari keredhaan Allah dan demi kerana Allah Subhanahu wa-Ta'ala.  

Adapun orang yang tidak ikhlas, pasti ibadah atau sesuatu amal yang dikerjakannya bukan kerana Allah, oleh itu ibadah atau amal tersebut dianggap telah disekutukan dengan yang lain, bukan ikhlas untuk Allah, kerana tujuan amalnya bukan lagi semata-mata kerana Allah, tetapi ada lagi tujuan yang lain di sebalik ibadahnya.  

Adalah wajib bagi setiap orang-orang yang beriman berlaku ikhlas terhadap Allah dalam ibadahnya dan dalam mengucapkan kalimah tauhid, kerana keikhlasan adalah perintah dari Allah dan syarat diterimanya segala amal ibadah sebagaimana firmanNya:

قُلْ اِنِّيْ اُمِرْتُ اَنْ اَعْبُدَ اللهَ مُخْلِصًا لَّهُ الدِّيْنَ.
"Katakanlah!  Sesungguhnya aku diperintahkan supaya menyembah Allah dengan penuh keikhlasan (memurnikan ketaatan) kepadaNya dalam (menjalankan) agama". Az-Zumar, 39:11.  

فَمَنْ كَانَ يَرْجُوْا لِقَآءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صَالِحًا وَّلاَ يُشْرِكْ بَعِبَادَةِ رَبِّهِ اَحَدًا.
"Barangsiapa mengharap perjumpaan dengan Tuhannya maka hendaklah ia mengerjakan amal yang soleh dan janganlah ia mempersekutukan seorangpun dalam beribadah kepada Tuhannya". Al-Kahfi, 18:110.

Related

Syarat Keempat: IKHLAS 6066811611397481684

Peringatan/Makluman!

Semua informasi di dalam blog ini sekadar pengetahuan bersama untuk difikirkan. Rujuklah Al-Quran & Hadis dan yang sebaiknya dengan bimbingan guru yang mursyid.

Dari Anas bin Malik r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda: "Menuntut ilmu adalah satu fardu yang wajib atas tiap-tiap seorang Islam." - (Ibnu Majah dan Lain-lainnya).

Ahlus Sunnah Wal- Jamaa'ah


Ikuti kami dan 'Get Notification'


Sila LIKE dan tanda 'Get Notification' fanpage ini.

Jumlah Kunjungan

Artikel Terkini

Popular

Terbaru

Arkib

Langganan Kemaskini Terkini!

Nama Penuh

Alamat Email

Bersama Kami

"Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman)." - Surah Ali `Imran: 110




item