Rahsia Selawat yang diceritakan dalam Mukasyafatul Qulub

Ada satu kisah di dalam Mukasyafatul Qulub karya Imam Al Ghazali yang menceritakan tentang selawat.  Pada suatu hari ada seorang hamba ...

A+ A-
Sokongan anda sangat diperlukan. Sila 'like' dan 'share' kami.
Ada satu kisah di dalam Mukasyafatul Qulub karya Imam Al Ghazali yang menceritakan tentang selawat. 

Pada suatu hari ada seorang hamba Allah bernama Sufian Suri, beliau pada ketika itu, sedang tawaf mengelilingi Ka'bah.  Ditepinya ada seorang pemuda. Dilihatnya (Sufian Suri) pemuda tersebut, setiap langkah yang dilalui oleh pemuda tersebut diiringi selawat kepada Rasulullah SAW.

Allahumasalia'la syaidina muhammad 3x. Lalu, Sufian Suri bertanya kepada anak muda tersebut. 

Sufian Suri: Hi anak muda, kenapa saya dengar dari tadi lagi sampai sekarang kamu hanya berselawat kepada Rasulullah SAW sahaja sedangkan Rasulullah sudah meninggalkan doa-doa semasa tawaf. 

Setiap  kali tawaf berbeza bacaan. 7 kali tawaf, ada 7 doa yang berbeza. Jadi, saya dengar, kamu hanya berselawat ke atas Rasulullah SAW sahaja. 

Lalu pemuda tersebut melihat kepada Sufian Suri. 

Pemuda tersebut bertanya kepada Sufian Suri,  "tuan ini siapa?" 

Sufian Suri menjawab, "Sayalah Sufian Suri ". 

Pemuda itu lalu memohon maaf, saya dengar nama Sufian Suri yang memang masyhur namanya, mempunyai beribu orang yang berguru denganya. Ini kali pertama saya dapat melihat wajah  tuan. Jika tuan yang tanya, saya akan menceritakan kepda tuan.

Setahun lalu, saya datang melaksanakan kerja haji bersama ayah saya.  Jadi, apabila sampai ke sini, ayah saya sakit lalu saya [angku kepala beliau di atas paha saya sambil berdoa supaya cepat sembuh agar dapat menyambung kerja haji. 

Tetapi, semakin lama ayah saya semakin tenat dan nazak  lalu, meninggal dunia.  

Apabila terlepas roh dari jasad, wajah ayah saya tadi terus berubah menjadi hitam legam. Saya menangis melihat keadaan ini sambil tertanya-tanya kenapa ayah sampai jadi macamni. Apakah dosa yang ayah buat dulu lalu saya mengambil kain dan menutup jasad ayah saya. Saya beristigfar untuk memohon kepada Allah keampunan kepada ayah saya sambil menangis sehingga saya tertidur. 

Dalam tidur saya itu, saya nampak seorang pemuda yang cantik dan rupawan berseri-seri  datang ke arah saya lalu duduk. 

Pemuda itu membuka kain penutup jasad ayah saya lalu menyapu muka ayahnya sebanyak 3 kali. Tiba-tiba, muka ayah saya tadi yang hitam legam berubah menjadi berseri-seri.  Cerah, bersinar-sinar. 

Pemuda itu menutup kembali kain tadi. Setelah itu, saya memeluk kaki pemuda yang tampan itu tadi dan bertanya, "Tuan ini siapa"? 

Pemuda tampan itu menjawab, saya la Rasulullah. Jika kamu ingin tahu kenapa wajah ayah kamu menjadi begini, suatu ketika dahulu ayah kamu merupakan seorang yang fasik. 

Segala jenis kejahatan dia buat kecuali satu dia tidak tinggal iaitu lidahnya sentiasa basah berselawat kepadaku. Bila dia meninggal, saya memberinya syafaat. 

Saya tersedar dari tidur  lalu membuka kain yang menutup wajah ayah saya. Saya melihat wajah ayah saya berseri-seri seperti dalam mimpi dia tadi. 

Semenjak itu, saya tidak meninggalkan selawat ke atas Rasulullah SAW.  

Sufian Suri pun berkata, kamu sudah mendapat ijazah besar dari Rasulullah sendiri dan mulai hari ini, saya tidak akan menegur kamu lagi untuk berselawat.


Dengar sendiri cerita ini seperti yang diceritakan oleh Tok Ayah Tuan Guru Haji Musa 

Related

Ulama 4885369828191549414

Peringatan/Makluman!

Semua informasi di dalam blog ini sekadar pengetahuan bersama untuk difikirkan. Rujuklah Al-Quran & Hadis dan yang sebaiknya dengan bimbingan guru yang mursyid.

Dari Anas bin Malik r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda: "Menuntut ilmu adalah satu fardu yang wajib atas tiap-tiap seorang Islam." - (Ibnu Majah dan Lain-lainnya).

Ahlus Sunnah Wal- Jamaa'ah


Ikuti kami dan 'Get Notification'


Sila LIKE dan tanda 'Get Notification' fanpage ini.

Jumlah Kunjungan

Artikel Terkini

Popular

Terbaru

Arkib

Langganan Kemaskini Terkini!

Nama Penuh

Alamat Email

Bersama Kami

"Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman)." - Surah Ali `Imran: 110




item